Daisypath Friendship tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Friday, November 19

hebatnya telinga

telinga.. pendengaran.. istilah2 ni dah jadi asam keping hidup aku sekarang..
bila aku pkay2.. dulu.. apasal aku amik audiology.. aku sendiri pun tak tahu kenapa...
kenapa hearing? kenapa telinga??

sekarang, bila dah bergelumang dengan benda2 ni.. 3 tahun..
hearing is everything guys.....
as Hellen Keller said
“A worse misfortune than being blind because when you lose your vision, you lose contact with things, when you lose your hearing, you lose contact with people” 

tapi.. aku takleh la kata.. org buta tu, lebih beruntung dari orang pekak.. or vice versa... aku stand kat side sini.. n apa aku cakap boleh bawa kepada bias la kan..

telinga yang Tuhan cipta.. cukup cantik.....
it house inside the skull<--- disimpan baik2 kat dalam tulang temporal.. didalam eh,, tak mcm mata.. tersembul keluar
matang awal, <--- seawal 20 minggu, koklea.. dah matang.. yang membolehkan.. bunyi diproses awal....

Surah Al Mulk, verses 23; Allah SWT said, “Its He who has created you and made for you the faculties of hearing, seeing, feeling and understanding: little thank it is ye give”

selain tu jugak.. kalu org hilang pendengaran.. boleh ker dia bercakap? besembang gosip2 terkini? kalau hilang pendengaran tu terjadi selepas dia dapat percakapan,,, bolehla dia bersembang....
tapi,, kalu sejak dari kecik? tak dapat dengar segala bunyi.. yang penting.. boleh bersembang? dia tak tau bunyi /a/ tu camaner.. /ee/ cammaner.. camane nak bersembang??

impak hearing loss ni, lebih hebat dekat budak2 yang perlu membesar.. jadi.. pencegahan awal tu memang penting.. tapi kat Malaysia, kurang orang alert dengan masalah pendegaran ni..

Situasi1
mak risau anaknya y berumur 1tahun setengah,, tak boleh bercakap.. tapi, bila si mak tanya orang lain.. orang akan cakap.. "ala.. lambat sikit la tu dia bercakapnya, nanti bercakap la tu".....

Situasi 2
budak 3 tahun, tgk televisyen..sikit punya kuat.. volume tu nak up sampai maximum kot..mak ayah..tak pasan jugak yg budak ni ada masalah..

tindakan yang perlu.. ibu bapa.. perlu lebih peka.. peka dengan masalah ni... kalu aku ada anak nanti..
1) lepas jer lahir.. aku hantar buat hearing screening... takmau ada masalah dari lahir..
2) buat hearing check setiap tahun ker,, sebab.. budak2 ni, ada high tendency nak dapat infection... 






No comments: