Daisypath Friendship tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Friday, November 5

taik telinga

entry ini dibuat sehari sebelum exam health management <--- perkhabaran symptom rajin maut + esok aku akan melangut tak tahu jawab....

jadi hari ni, nak belajar apa? yer.... kita belajar tentang taik teling ( pap..pap..pap.. tepuk tangan semua)


definasi: taik telinga adalah bahan perkhumuhan yang dikeluarkan oleh tisu di dalam salur telinga. so, benda apa yg dikeluarkan natural dari badan kita yang tak berguna? hingus untuk protection, taik mata pun sama.. lendir2 yang keluar waktu kita luka pun.. ada fungsinya... jadi.. taik telinga pun sama juga.. ia adalah sejenis bantuan pertahanan yang dihasilkan oleh ceruminious gland ( gland apa ha dalam bM?) yang bagus untuk badan.. orang define taik telinga.. milky.. oily.. ordorly... n apa2la ly2 yang lain.. so ikut koranglah nak define apa.. tapi.. buku cakap;

taik telinga/ ear wax/ cerumen: a modified sebacious secretion- is formed by the ceruminous glands. these glands, sweat glands and hairs only present in the lateral portion of the external ear canal.

fungsi?
1) ia tangkap n buang sampah2 keratin yang terhasil.. ada rerambut yang akan halang debu2, habuk2.. dari masuk ke dalam teinga..
salur telinga terbahagi kepada 2 bahgian. 1/3 part tulang, 2/3 cartillage.. di bahagian luar ni, adalah tempat dimana cerumen itu dihasilkan.. kat sini juga ada rerambut halus, yang berkerjasama untuk menjaga telinga kita..

2) to lubricate the canal
3) bacteriostatic - kat sini jugak ada produksi enzim, yang bertanggungjawab menjaga keharmoniaan persekitaraan telinga kita ( lysozyme)

apa yang big deal sangat tentang taik telinga ni? manusia2 zaman sekarang ni " buat fasad kat telinga" ( Dr. Raja, 2009).. fasad??

sapa yang suka korek telinga? over rajinn? pagi, malam nak korek.. cutton bud dah macam necessity things yang memang wajib dibeli waktu masuk sem.. sebab.. 1 sem.. 3 pek cutton bud.. habis... ( tak taula korang supplier ker.. share ngan kawan2 ker kan).. rajin giler... pass mandi, korek.. gatal, korek... takde buat aper pun.. atas sebab boring pun, org korek telinga ( geleng kepala)... tak mengaku lagi?? tak nak mengaku yer.... so.. sapa2 yang suka buat hobi menarah natural setting dalam telinga.. dr. Raja kata... korang buat fasad kat telinga sendiri.....

"alaa... kalu tak korek.. banyak la taik telinga...."
"alaa... kalu tak korek.... rasa gatal laa..."
"alaaa kalu tak korek, malu la orang tengok taik telinga terkeluar2 dr telinga...."

eee.. la....... tak potong kuku takpe plak........ part telinga over bersih pulak korang ye..


scene 1..
abg A sedang melombong taik hidungnya.. dikorek2.. sampai dah dirasa luas angin disedut.. aahhh.. best... pastu? sakit hidung.. mucus merembes2 keluar.. ha.. padan muka..

scene 2..
cik XD...... meneyeh2 matanya... wee.. gatal2.. genyeh lagi......... stop!! oowh.. matanyer sudah merah... ada inflammation.... eee.. berair2 palk...... haaa.. pdan mukaaa........

dah tu.. kalu korek telinga?? takde effect??????? nehi2........

sape2 yang guna kunci, kuku, cutton bud untuk korek telinga....
korang actually dah ganggu natural environment dlm telinga tu....
korang korek.. korang actually traumatize/ melukakan telinga tersebut...
jadi la merah2 kat dinding salur telinga tu.. pastu..? kalu bengkak? nanah? dpatla.. infeksi telinga luar ( otitis externa).... wktu tu.. nak pegang cuping telinga pun.......? tak boleh okay......!

yang melombong dalam2... korang ada potential untuk tolak.. taik telinga tu.. lebih dalam... n lastly masuk kat part tulang.... tahukah anda... bony part is highly vascularized??? byk darah okay.. kalu kat situ di impede oleh taik telinga yang berkumpul?? agak2.. tak sakit ke???





(owh.. perlu try dulu ni... baru tau sakit ker tak..)



dan yang lebih hebat lagi.......... korang tolak smpai pecah gegendang telinga... ish222.... dasyat sangat sensation org korek telinga.. sbab.. sodappp.....

dahtu???
tak boleh korek telinga??
dia bersih sendiri ker??????? sapa yang usaha membersihkannya? bukan aku hire janitor tolong basuhkan telinga.. (dush2.. perlu ditumbuk kuat2 sape2 yang buat statement ni)

adalah............ sapa tau?
jawapannyer,., telinga kita la yang buang sendiri....
ada desquamazation..

eh? kuku memanjang kan? dia dtang dari mana ha?
kenapa dia memanjang?
pk2..pk2...





1 comment:

Anonymous said...

Huhu pasal taik telinga pn marah? Sya yg sumbat tinge skng just nk bca2 je pn.hihi anyway good info,nice to sharing....thanks