Daisypath Friendship tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Thursday, July 7

hearing aid itu... analog

assalamualaikum wbt..
seperti tertera di atas, dan kita sedia maklum, yang hearing aids masa kini, semuanya digital.. dah takde dah org pakai hearing aid analog,yang zaman tok adam dulu... guna skrudreba kot nak adjust... orang kata,, barang lama.. heheh.. tp, bulan praktikal di hospital serdang yg lalu.. aku jumpa seorg patient 3 tahun, yang pakai hearing aid jenis analog.. yang lagi best.. bone vibrator body worn hearing aids...

harus tak terkejut aku???? selalunya jumpa semua digital.. nak check,, buat 6 ling sound.. check pakai stetoclip.. paling muudah.. bg aku la.... ni, dpat body worn aid, bone vibrtor plak tu,, aku nak test cammaner??? bateri?? 2AA kot,, bateri tester tu pun.. muat kerr?? pening.. gabra...  semua ada beb.. takut woi.. takut....

patient plak... dah takut + terkejut tgk HA dia,, agak2.. patient cammane yg pakai hA tok adam ni?? harusla those yg takde lubang telinga, or cuping teling yang kecik tetapi, organ pendengarannya masih sihat... sapa2 yg ada masalah recurrent infection pun boleh pakai kan.. lagi saper.. blur2...

patient aku?? atresia + microtia... telinga yg atresia sebelah,, microtia lg sebelah.. telinga atresia tu je yg cochlea nye OK.. yg microtia.. rosak... sbb aku jd cm excited,, teruja gila nak check patient cmani kan.. so aku sibuk la nak tgk tlinga dia.. takkan la aku nak tanya mak dia.. "mcik,, telinga mana yg cacat,,?? yg mana ada lubang?" cm tak bgus kan.. so aku tgk sendiri... kira belagak la.. hahahaha... tp salah aku kot, sbb tak nak baca case report dia yang mmg sah2 tulis pasal citer masalah yg dia ada... tak cukup experience kot.. hehhe..

patient ni dh pakai BC vibrtor tu, since 1 years old.. tp, since skrg dia dah lasak.. dah taknak pakai.. sbb seyesly, HA itu bulky.. n berselirat gila ngan wayar2.. feeedback pun giler.. asal gerak,, mesti ada feedback.. jdnye.. dia malas dh la nak pakai.. yg aku tgk.. parents pun cam dah hilang hopes ngan device.. tp,, yg bagusnya.. dia ada speech... bia pun sikit.. tp ada.. benefit of early intervention kan??

aided play.. bila pakai Bone vibrator tu.. accordingly with speech spectrum.. kiranya cam tunjukkan yg patient dapat full benefit with amplification.. tp tula.. alat.. dh tak competent....

apa yang bagus?? semestinya pakai BAHA.. takpun,, boleh nak pakai BC aids,, tp pakai ngan headband.. ala, cm baby selalu pakai tu.. lebih selesa n ketat.. instead of pakai yg brand lama jenis cekak kan?

  ni la contoh bone vibrator aid yg budak ni pakai.. tp, ni jenis digital ni.. dia pakai body worn.. mksudnya signal processor mcm walkman yg dilekat kat badan
 ni BAHA (bone anchored ha)..instead of pakai vibrator,, dia masukkan directly a device yg dapat stimulate cochlear. yg kat luar, just a device, yg collect bunyi. aka microphone, yg hantar signal kat brg di dalam
yg paling murah.. ni la.. getah headband... comfort.. menarik.. budak2 mesti suka pakai.. hehehe













banyak lagi ilmu yang harus di belaja.. once kita rasa ilmu tu suma dalam buku, n lecture berejam.. kita dah silap...

1 comment:

khairunnisa anis said...

info menarik.. :) thanks 4 sharing.. :)